Ühe–kaheaastane laps
⁃ naeratab, jälgib silmadega, fikseerib pilku, häälitseb, kasutab žeste (nt lehvitab)
⁃ üritab matkida ümbritsevaid hääli, kuuldavaid silpe-sõnu
⁃ hakkab kasutama ühe-kahesilbilisi sõnu
⁃ täidab lihtsamaid korraldusi (nt „anna tass“)
⁃
hääldab selgelt
enamiku täishäälikuid
Teise eluaasta lõpuks on lapse sõnavaras vähemalt 20–50 sõna.
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ võtab harva kontakti
⁃ häälitseb vähesel või emotsioonitul määral
⁃ ei pööra tähelepanu, kui temaga räägitakse
⁃ ei mõista või täida lihtsaid igapäevaseid korraldusi
⁃ ei proovi öelda uusi sõnu
⁃
ei kasuta oma
soovide väljendamiseks kehakeelt (nt žestid, osutamine)
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Kahe-kolmeaastane laps
⁃ matkib täiskasvanu kõnet
⁃ mõistab sõnu ja lihtsaid kahe-kolmesõnalisi korraldusi tuttavas olukorras
⁃ kasutab enamasti ühe-kahesilbilisi sõnu ja lühendab pikemaid
⁃ kasutab tuttavas situatsioonis ühe-kahesõnalist lauset, mis ei pruugi olla grammatiliselt õige
⁃ tegutseb peamiselt esemetega, millele lisandub üha rohkem kõnet
⁃ eelistab suhtlemisel täiskasvanut eakaaslasele
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ ei matki täiskasvanu kõne ega tegevust
⁃ ei reageeri igapäevastele korraldustele
⁃
kasutab vaid
üksikuid tähendusega sõnu
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Kolme-neljaaastane laps
⁃ soovib suhelda
⁃ küsib ja mõistab lihtsamaid küsimusi
⁃ mõistab lauset ilma toetava vihjeta (žest, eseme näitamine)
⁃ kommenteerib enda või kaaslaste tegevust ühe-kahe lausega
⁃ kasutab kõnes õigesti enamikku käändevorme (eksimine lubatud)
⁃ räägib omaette, justkui harjutaks mõtete sõnastamist
Laps ei pea oskama veel hääldada r-, s-, k-, ü-, õ-häälikut, aga kui ta mingil määral neid kõnes kasutab ja need ei kõla päris õigesti, siis tasub konsulteerida logopeediga.
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ ei soovi suhelda
⁃ kasutab väheseid sõnu ja harva kahe-kolmesõnalist lauset
⁃
kasutab lauses
sõnu ja/või sõnade järjekorda moonutatult
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Kui lapse kõne on võõrale inimesele arusaamatu ja tal esineb igapäevases olukorras suhtlemisraskusi, siis tasub konsulteerida logopeediga.
Nelja-viieaastane laps
⁃ algatab ise aktiivselt suhtlust, osaleb dialoogis
⁃ uurib täiskasvanult ümbritseva kohta
⁃ mõistab teksti, mis on seotud tema kogemusega
⁃ kasutab rikkalikkult sõnu ning väljendab end järjest täpsemalt ja keerulisemate väljenditega
⁃ suudab jutustada lihtsaid jutukesi ja rääkida päevasündmustest
⁃ kasutab aega väljendavaid sõnu (nt „eile“, „homme“, „õhtul“)
⁃ teeb pikemate sõnade ja konsonantühendite hääldamisel vaid üksikuid vigu
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ soovib vähe suhelda
⁃ ei mõista talle esitatud küsimusi või korraldusi
⁃ ei suuda vestluses püsida teemas
⁃ kasutab kesiselt sõnu, sõnaliike või räägib grammatiliselt valesti
⁃ kasutab lauses vale sõnajärge
⁃ ei häälda, asendab või moonutab häälikuid
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Viie-kuueaastane laps
⁃ suudab alustatud tegevuse lõpule viia
⁃ mõistab teksti, mis pole seotud tema kogemusega
⁃ kasutab õigesti grammatilisi vorme
⁃ hääldab õigesti kõiki emakeele häälikuid
⁃ suudab eakaaslastega koos mängida
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ ei mõista lihtsat jutustust
⁃ kasutab lauses vale sõnajärge
⁃ jutustab seosetult
⁃ hääldab häälikuid valesti
⁃ ei tunne huvi tähtede ja numbrite vastu
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Kuue-seitsmeaastane laps
⁃ suhtleb meelsasti eakaaslaste ja täiskasvanutega
⁃ mõistab abstraktseid mõisteid (nt „sõprus“, „mõtlen")
⁃ kasutab jutustamisel liitlauseid, mis on omavahel seotud
⁃ tunneb tähti ja numbreid, oskab lugeda lihtsaid sõnu
⁃ oskab kirjutada oma nime ja lihtsamaid sõnu
⁃ teab infot enda kohta (nt vanus, aadress, ema-isa nimi, töökoht)
⁃ hääldab õigesti kõiki emakeele häälikuid
Millal pöörduda logopeedi juurde?
Kui laps:
⁃ ei oska endast rääkida
⁃ kasutab kesist sõnavara
⁃ kasutab jutustamisel vaid üksikuid sõnu, laused ei ole omavahel seotud
⁃ ei suuda meelde jätta tähti ja numbreid
⁃ ei oska lugeda lihtsaid sõnu
⁃
hääldab häälikuid
valesti
⁃ rahuolekus hoiab suud sageli avatult, hingab läbi suu
Kommentaarid